AN 2003, under the editorship of Andy
Coulsen, the News of the Screws launched its
Helging Hand campaign to combat bullying in
the playground. “We are determined to stamp
out this evil that blights our youngsters® lives,”
it declared.

This has become a recurring theme. An
editoriaf in November 2006 (“Let’s Beat Al
Bullies™) rejoiced at the news that 75 percent of
secondnry schools had signed up to the paper’s
Anti-Bullying Charter. Another editorinl three
months later vowed that “the News of the World
will not hesitate to name and shame those that fai
to shield pupils from this evil”. Columsist Ulrika
Jonsson added that “horrendous as child bullying
is, in some ways it’s almost worse ameng adults if
only because we should know betier”.

While the paper thundered against bullying at
school, however, it was turning u blind eye in the
warkplace, In the week before Christmas, an
employment tribunal upheld a claim for unfair
dismissal from sporis hack Matt Driscoll, who
was sacked in April 2007 while absent from the
office with stress-related depression. The tribunal
found that the Serews subjected Driscoll to “a
consistent pattern of bullying behaviour... with
the intention to remove him {rom their
employment”, and that Coulson himself was “the
original source of the hostility™.

1t all started late in 2004 when the editor gave
Driscoll a tip that Arsenal FC was planning to
play in purple shirts. Driscoll rzng the club’s press
officer, who denied it, and so he didn't write the
story. But the Sun ran it three months later.
“Coulson will be on the warpath over this,” sports
editor Mike Dunn teld Driscoll. “We are dead.”
Sure enough, the editor began persecuting
Driscoll — and, to save his own skin, Dunn joined
in. Driscoll was *disciplined” for stories that
provoked complaints from football managers,
even though the stories turned out 1o be true.
These disciplinary actions, according to the
tribunal, **'were a pretext for a desire lo get rid of
him as an employee”.

The dishevelled Dunn, now head of sport at the
Sun, cut 8 moronic fipure in the witness box, using
words such es “fuelk” and “bastard” during his
evidence. When cross-cxamined about a protest
from Arsenal FC concerning a Driscoll exclusive,
Dunn exclaimed that he was “completely appalled
when Matty handad me & couple of pages of
scribbles” to back up his quotes from an Arsenct
player in the disputed piece, After almost a minute
of stunned silence, Driscoli’s bamister, Matthew
Sheridan, said: “I think you will find that is what is
called shorthand.”

The tribunal alse heard Duna claim that “1
don’t think Matt has ever had any kind of a
personal relationship with Paul Ince”, as further
evidence of his uselessness as a sports hack, It is

widely known in Fleet Street that Driscoll not
only went to Ince’s 30th birthday party but was
also pictured holding the FA Cup with the former
England captain at his wedding. And, 45 Dunn
would surely have known, it was because of
Driscoll’s relationship with Ince and Sir Alex
Ferguson that the Screws was able to use both as -
star columnists for six years,

Andy Coulsen left the Screws in January
2007, after royal correspondent Clive Goodman
was found to have illegally hacked into Prince
William’s mobile phone, anly to be appointed as
Duavid Cameron’s chief spin doctor four months
later, But the campaign against Driscoll was
continued by Coulson’s lackeys. In March 2007,
when the Serews tan yet another editorial about
the “scourge” of builying, they were bombarding
Driseoll with emails and phone calls while he was
off siclc on his GP's instructions. A month later
they axed him.

All the Screws executives who appeared in the
witness box are now branded as knaves or fools
by the tribunal’s judgment. Maenaging editor
Stuart Kuttner gets off quite lightly: “His
responses were evasive,” No such euphemisms
for his deputy, Paul Nicholas, who is fiatly
accused of perjuring himself when answering
questions about the Max Masley affair, and
particularly about the seedy Screws hack who
supervised the story, Neville Thurlbeck.

As the tribunal points out, Thurlbeck “was
found to have blackmailed one of the prostitutes
involved in the case 1o give an interview; he taok
no written notes to confirm his quotations; and
included an allegation that was plainly false and he
must have known fo be false™ — rather more serious
offences than Driscoll’s alleged mistakes. Had
Thurlbeck been disciplined? The deputy managing
editor professed ignorance. *“Mr Nicholas’s
response was more than distngenuous,” the tribunal
found. “He was, to put it plainly, lying to us.”

At teast Nicholas and Dunn showed up to give
evidence, which is more than can be said for
Andy Coulson. This completes a hat-trick since
he did not give evidence i the trial of Clive
Goodman, and neatly avoided having to testify at
the Press Complaints Commission by resigning
on the eve of its inquiry into the affair, thus
becoming “no longer answerable to the PCC™.

The tribunal’s verdict that the Screws is run by
liars and bullies has prompted an urgent inquest at
Wapping, though it remains to be seen if anyone
will be offered up as a sacrifice. What of the
Conservative Party, which now employs the
bully-in-chief as its director of communications?

Tory spinners have been in overdrive since
Christrmas, warning hacks not to run anything on
the damning judgment for fear of antagonising
“the chap who'll run the next povernment”.
Interviewed by the Sunday Times last week,

George Osbome boasted that his party is looking

forward to a general election: “This is not the
David and George show. There is a strong team in
Central Office.” Such as? The first name he cited
was that of Andy Coulson. ’

“Interior designer Kelly Hoppen is offering
‘credit crunch seminars’ to give a few pointers
about how to get through the festivities on a
budget. For just £460, with VAT and lunch
inciuded, Kelly will help her clients with lighting,
flower-arranging and general accessorising with
the emphasis on value for money.”

— Telegraph, 22 December

“Exclusive to Selfridges the ‘Credit Crunch’
has been created through collaboration between
restaurdteur and food writer Laura Santini and
The Chocolate Society. *Credit Crunch' is a
more-ish marrisge of the very best velvet-rich
Valrhona chocolate, thickly coated over hokey
pokey honeycomb pieces. 11 is available covered
gither in dark or milk Valthona chocolate (£3.99
for a 150g bag).”

~ Selfridges press release

“RECESSION FASHION: Celia Walden
brings us a selection of longer hemlines and
aceessories to suit the current financial situation,
Leather clutch, £245, Nogoy at Browns... Silk
fimono dress, £249.”

- Telegraph website

A
. /"
cC=? &
MG
=
g—)—— K3J.Lamb

Heat Resistant

HOW OK!
READERS

UnTtIiL recently it was thought that the most
misleading cleim printed on the front of any
publications owned by pernographer Richard
Desmond was the Daily Express®s daily boast
that it is “The World’s Greatest Newspaper™.
During 2008, however, the cover-lines on his
OK/! magazine managed to stray so far from the
truth that even the Press Complaints
Commission noticed.

When a customer complained that a copy of the
magazine she bad spent £2.95 on as a result of the
cover-line “Star-Studded Wedding of Wayne and
Coleen” contained nothing on the topic but an
advert for the following issue, the PCC leapt into
action - ruling, with its customary rigour, that the
matter required no further action after Desmond'’s
company offered to buy off the complainant with a
free six-month subscription,

Bolstered by this victory, the cover-lies (surely
“lines”? Ed) on the magazine have gone from
strength 1o strength in recent months..,

21 QOctober 2008: “Jordan - Why | Walked
Qut on Pete. It Looks Like I'll be 2 Single Mum.”
Have the golden couple split? “We are not breaking
up,” they reveal inside, outfining plans to renew
their wedding vows. The cover also offers a
“WORLD EXCLUSIVE: Dying Wendy Richard’s
Tearful Wedding Day”. Inside, the poorly
EastEnders star admits she “was deeply hurt when
the press sensationalised her plight by suggesting
that she was dying”.

11 November: “Kym Marsh & Hollyoaks®
Jamie Lomas: *Our Wedding Plans® Exclusive.”
What do these consist of? “We've talked about
things like that,” the stars reveal. *We'd maybe go
abroad or something.”

25 November: “Shock Wedding Exclusive:
Nikki Grabhame Marries Andy Scott-Lee.”
Grahame, a contestant in the seventh series of Big
Brother, has not married boy-bander Scott-Lee.
Both are single. OK!'s featwre is simply an
illustration of “exactly how” Grahame plans to do
things “when I get married for real”.

2 December: Finally, the truth: “Jordan’s Most
Controversial and Unbelievable Interview Ever”,
And you would indeed be stupid to believe the
cover claim from a tearfil Jordsn that 1 Found
Pete in Bed with Another Woman®”, given that it
refers only to the fact the pair have posed inside
with a blow-up dolt. Having shelled out their
£2.95, readers can also enjoy “I'm a Celebrity s
Nicola McLean: My Steamy Nights with Justin
Timberlake”, in which the model reveals she once
met the singer “several years ago” and “didn't
respond to his advances™.

16 December: “Kerry — Why Mark Walked
Out and Left Me™ - he didn't, and he hasn’t
“lordan Holiday Pregnancy Shock™ — she “may, in
fact, be pregnant” if one believes “‘rumours”,

30 December: A “Speeial Double Tssue™ has ~
yes, you've guessed it — 16 fewer pages than the
previous week. Its cover brings news of “Jordan &
Peter at Home in their Medieval Castle” {it's Tudaor,
and not theirs), “David Van Day: Scrooge Home
Alone at Christmas” (he will be in “Barbados with
my deughters™) and “Victoria Credit Crunch
Shopping” in Lidl (an unconvincing lookalike
demonstrating “what would become of David and
Victoria Beckbam if they were struggling to make
ends meet”).

6 January 2009: “*Being Pregnant Won't Split
the Band’: Cheryl — Baby Boy Predicted!
Exclusive™. Exclusive, that is, in the sense that
Cheryl Cole is not pregnant, and the only person
predicting she “may fall pregnant” in the coming
year is, er, “renowned psychic Gavin Cromwell”.

Another prediction for the new year: OK! will
carry on pulling tricks like this until a repeat of its
successful prosecution in 2001 by Warwickshire
Trading Standards for falsely claiming to have
photographs of Madonna's “Beautiful Dress” and
“Romantic Ceremony” afier her wedding, when
the magazine was fined £3,500 — considerably less
than the millionaire Desmond makes from fleecing
pullible readers every week.

CORRALS



